Direktlänk till inlägg 6 mars 2010

Välkommen vecka 17

Av Maria - 6 mars 2010 09:40

Välkommen bebis in i vecka 17.   Tänk vad veckorna går...gjorde jag inte nyss testet i vecka 5?? Om 3 veckor är vi halvvägs, eller ja kanske om 5 för jag går säkert över 2 veckor.  


Detta händer nu i min kropp:


Vecka 17

Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.

 

Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

 

Spännande att läsa. En del stämmer som att man gått upp i vikt (tycker det är jobbigt) och att behovet av "närhet" är mindre. Tror jag känt bebisen, men det är svårt att veta vad som är luft och inte.   Ja det är spännande att fundera på vad som är därinne. Pojke eller flicka? Hur ser den ut? Lik Charlie? Hoppas bara att allt är som det ska!



  Kram på er

 
 
Sara

Sara

8 mars 2010 20:22

Hej. Tack för dina kommentarer i min blogg:-). När är det dax för ul? Jag blir också nyfiken på vad du har för en liten filur därinne:-). Hoppas du mår bra. Kraaaam

http://Novismamma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kristina Forsberg

18 mars 2010 23:55

Hej vännen! Brukar gå in och läsa din och Erikas blogg med jämna mellanrum. Roligt att se vad som händer i era liv, kolla på bilder och hålla sig lite uppdaterad. Men ser först nu att jag missat världens största nyhet, väntar ni smått igen? Vad roligt! Grattis!! Hoppas du får må bra och att allt bara är bra där borta i Holmsund. Skulle ha försökt styra ihop nån tjejkväll nån gång när jag är på väg upp.

Kram /Kristina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 17 oktober 2012 17:55

Fick Ellos katalogen idag. Charlie fick syn på en Blixten bil han vill ha. Sa att den är väldigt dyr och vi får spara. - Då får ni sluta köpa massa byxor och tröjor till mig, hur ska ni annars kunna spara! Ha ha, ja det fick mig att dra lite extra...

Av Maria - 17 oktober 2012 17:54

Fick Ellos katalogen idag. Charlie fick syn på en Blixten bil han vill ha. Sa att den är väldigt dyr och vi får spara. - Då får ni sluta köpa massa byxor och tröjor till mig, hur ska ni annars kunna spara! Ha ha, ja det fick mig att dra lite extra...

Av Maria - 12 oktober 2012 17:42

Ja vintern börjar komma allt närmre. Känner mig lite stressad över vinterkläderna. Fick iaf tid över för att köpa Charlies vinterjacka idag. Det är 20% på juniorkläderna på Stadium. Dåligt med jackor till dem mindre barnen. Hittade ingen snygg till E...

Av Maria - 9 oktober 2012 10:33

Alla verkar ha läst Läckbergs böcker, så nu är det väl min tur! Tycker jag känner igen början. Läst den tidigare? Kanske börjat men inte läst ut den... Ska jobba eftermiddag. Barnen var inte sig lik när jag lämnade dem. Brukar knappt hinna säga hej d...

Av Maria - 30 september 2012 09:10

Intressant att se hur intresset växer fram. Charlie börjar intressera sig för bokstäver. Speciellt sitt namn. Nyss skrev han sitt namn utan att "kopiera"! Stolt mamma man är! Det är inte bara Gunilla "housewife" Persson som tycker sitt barn är begå...

Ovido - Quiz & Flashcards