Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Vecka 24

Av Maria - 26 april 2010 13:43

Ja nu är man i vecka 24. Magen växer och det är full fart därinne. Man känner hur den flyttar sig och hur den sparkar. =) Vad är det för en liten människa därinne?

Undrar hur min vän Sara känner det som har 2 st som sparkar därinne... Även min syster har tvillingar. Fascinerande!



  



Tycker jag känner mig större än vad det ser ut. Har börjar införskaffa en hel del mammakläder. Så tacksam till Magda i mammagruppen som jag fick ärva lite kläder av. När jag var gravid med Charlie hade jag typ 4 mammaplagg och det var alldeles för lite. Speciellt nu när man ska gå över sommaren så vill man ha lite kul. Köpt en hel del från tradera, blir billigare så.


Vecka 24 (från www.growingpeople.se)


Din livmoder har växt så att den når över naveln. Det är inte ovanligt med halsbränna och ryggont.

På grund av att blodmängden i kroppen ökar och att kroppstemperaturen stiger något får många kvinnor en rosig hy under graviditeten. Huden sväller och tar upp mer fukt, den kan också bli fet och finnig. Den ökande blodmängden innebär också att du svettas mer.

I vecka 24 är medelkroppslängden 32 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 700 gr. Huvudets omkrets är 22,5 cm. Foster som utsätts för ljudstress reagerar genom att hjärtat slår fortare - men de vänjer sig. Om ett foster utsätts för upprepad ljudstress reagerar det allt mindre på ljudet. Det kallas tillvänjning, habituering, vilket är en form av inlärning.


Kan verkligen hålla med om att hyn förändras. Brukar inte ha problem med oren hy. Men nu har jag konstant små kvisslor + att hyn är lite rosig.


    Kram på er


 


 
 
Erika

Erika

26 april 2010 18:50

Finmagen :) Så spännande, är såå bebissugen!

http://eraijka.bloggplatsen.se

 
Sara

Sara

27 april 2010 10:03

Hej vännen.

Sååå roligt att du lagt ut bilder på gosmagen:-)...v. 24 redan. Tycker du också att det känns som om allt går mkt. fortare denna gång, att magen blir större fortare osv.??
Det är jobbigt det där med kläder, man vill ju att det ska vara sköna trivsamma kläder också. Nu har jag övergått till stora vanliga kläder å hoppas att de ska räcka nu den sista tiden också;-).
Vore det inte för magen så skulle jag kanske komma i mina vanliga kläder men magen sätter stopp för det.

Jag hoppas ni mår bra annars nu å sen hoppas jag att vi kan ses ngt. snart, skulle vara grymt kul.

Kraaam

http://Novismamma.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

27 april 2010 12:53

Haha, här blir inga barn gjorda förrän vi har kommit in i nya lägenheten :)

http://eraijka.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin

30 april 2010 08:17

Kul att se kort på magen, en rejäl kula redan! Å så mysigt. Kram

 
Ingen bild

Moncan

5 maj 2010 10:28

Men vilken fin mage du har....blir såå spännande och se vad som kommer ut!! *L*

Puss /Storasyster

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 17 oktober 2012 17:55

Fick Ellos katalogen idag. Charlie fick syn på en Blixten bil han vill ha. Sa att den är väldigt dyr och vi får spara. - Då får ni sluta köpa massa byxor och tröjor till mig, hur ska ni annars kunna spara! Ha ha, ja det fick mig att dra lite extra...

Av Maria - 17 oktober 2012 17:54

Fick Ellos katalogen idag. Charlie fick syn på en Blixten bil han vill ha. Sa att den är väldigt dyr och vi får spara. - Då får ni sluta köpa massa byxor och tröjor till mig, hur ska ni annars kunna spara! Ha ha, ja det fick mig att dra lite extra...

Av Maria - 12 oktober 2012 17:42

Ja vintern börjar komma allt närmre. Känner mig lite stressad över vinterkläderna. Fick iaf tid över för att köpa Charlies vinterjacka idag. Det är 20% på juniorkläderna på Stadium. Dåligt med jackor till dem mindre barnen. Hittade ingen snygg till E...

Av Maria - 9 oktober 2012 10:33

Alla verkar ha läst Läckbergs böcker, så nu är det väl min tur! Tycker jag känner igen början. Läst den tidigare? Kanske börjat men inte läst ut den... Ska jobba eftermiddag. Barnen var inte sig lik när jag lämnade dem. Brukar knappt hinna säga hej d...

Av Maria - 30 september 2012 09:10

Intressant att se hur intresset växer fram. Charlie börjar intressera sig för bokstäver. Speciellt sitt namn. Nyss skrev han sitt namn utan att "kopiera"! Stolt mamma man är! Det är inte bara Gunilla "housewife" Persson som tycker sitt barn är begå...

Ovido - Quiz & Flashcards