Alla inlägg den 26 april 2010

Av Maria - 26 april 2010 13:43

Ja nu är man i vecka 24. Magen växer och det är full fart därinne. Man känner hur den flyttar sig och hur den sparkar. =) Vad är det för en liten människa därinne?

Undrar hur min vän Sara känner det som har 2 st som sparkar därinne... Även min syster har tvillingar. Fascinerande!



  



Tycker jag känner mig större än vad det ser ut. Har börjar införskaffa en hel del mammakläder. Så tacksam till Magda i mammagruppen som jag fick ärva lite kläder av. När jag var gravid med Charlie hade jag typ 4 mammaplagg och det var alldeles för lite. Speciellt nu när man ska gå över sommaren så vill man ha lite kul. Köpt en hel del från tradera, blir billigare så.


Vecka 24 (från www.growingpeople.se)


Din livmoder har växt så att den når över naveln. Det är inte ovanligt med halsbränna och ryggont.

På grund av att blodmängden i kroppen ökar och att kroppstemperaturen stiger något får många kvinnor en rosig hy under graviditeten. Huden sväller och tar upp mer fukt, den kan också bli fet och finnig. Den ökande blodmängden innebär också att du svettas mer.

I vecka 24 är medelkroppslängden 32 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 700 gr. Huvudets omkrets är 22,5 cm. Foster som utsätts för ljudstress reagerar genom att hjärtat slår fortare - men de vänjer sig. Om ett foster utsätts för upprepad ljudstress reagerar det allt mindre på ljudet. Det kallas tillvänjning, habituering, vilket är en form av inlärning.


Kan verkligen hålla med om att hyn förändras. Brukar inte ha problem med oren hy. Men nu har jag konstant små kvisslor + att hyn är lite rosig.


    Kram på er


 


Av Maria - 26 april 2010 11:06

Ja äntligen har febern släppt. Febertoppen på 40grader var nog kulmen som min mamma och syster malin sa. Så skönt! =) Men han är slö idag och lite gnällig. Så han blir nog hemma från dagis imorgon oxå, så han får återhämta sig. Roald vab:ar imorgon. Tror man tjänar på att låta dem vara hemma en dag extra och återhämta sig. Nu återstår bara bajs-scheck... Hade diarré igår morse, får se hur det blir idag.


Nu ska jag ut och hänga tvätt...då är det vår!   

Ovido - Quiz & Flashcards